FRANK ESMAN

Frank Esman is geboren in 1966 in Nijmegen en getogen in Brabant. "Ik ben een pragmatische, resultaatgerichte doener met veel kennis van strategie, marketing, communicatie, management en mensen. Het is voor mij een sport iets helemaal af te maken en een werkbare situatie of ambassadeur die het project verder trekt achter te laten. Werkgevers en opdrachtgevers typeren mij als creatief, out of the box denkend en resultaatgericht.
Oorspronkelijk werkte ik in de reclame. Maar mijn hart lag meer aan opdrachtgeverzijde. Daarom verzette ik mijn bakens naar het bedrijfsleven en werkte jarenlang in Nederland, Oostenrijk en Zweden in verschillende marketing- en communicatiefuncties. Ik gaf leiding aan diverse teams, soms in verschillende landen. Daardoor heb ik internationaal opererende, vaak complexe organisaties kunnen doorgronden.

Die ervaring en expertise heb ik vormgegeven in Een frisse kijk. Zodat ik mij verder kan verdiepen in problemen of projecten van verschillende opdrachtgevers in verschillende branches en mijn organisatie- en branchekennis kan delen. Een frisse kijk doet dat op het gebied van strategie, marketing, marketingcommunicatie en projectbegeleiding. Ik doe dat met een voorliefde voor het managen en het realiseren van zelfmanagement van mensen. Dit komt zowel in mijn projecten als in het coachen tot uitdrukking.

Als je iemand alleen maar vraagt te doen waar hij voor aangenomen is, zal hij of zij niet groeien. Ik geloof in management by competence, wat die hulp biedt die mensen motiveert zelf in beweging te komen en daarmee een afdeling of zelfs een bedrijf mee in beweging kan krijgen.

Passies?
Mensen, hardlopen en zeilen. Coacht al jaren, loopt meerdere keren per week hard en is in de zomer iedere vrije dag en weekend te vinden op zijn boot. En heeft daar in 2009 zes maanden mee op zee op doorgebracht...

VERKORT CV

  • 2007-heden Interim marketeer en business coach
  • 2003-2006 Manager business communications, T-Mobile, Den Haag
  • 2000-2002 Manager communications, lid MT, Ericsson Service Provider Networks, Stockholm, Zweden 
  • 1998-2000 Trade marketing manager, Ericsson Indirect sales, Wenen, Oostenrijk 
  • 1996-1998 Marketingcommunicatiemanager, Ericsson Mobile Networks, Amsterdam 
  • 1992-1995 Account manager reclamebureau, Rotterdam en Amsterdam

ERVARING MET

  • strategie (bedrijfs- , marketing- en communicatie strategie) - marketing
  • voorbereiden management en bedrijfspresentaties (bijvoorbeeld aan investeerders)
  • campagnes (nationaal, internationaal, multi-mediaal)
  • klantenonderzoeken
  • idee├źn-generatie
  • productintroducties, intern en extern, nationaal en internationaal
  • CRM strategie
  • customer journeys
  • klantenworkshops over visie en nieuwe producten
  • trade marketing activiteiten, initieren en uitwerken, nationaal en internationaal
  • productnamen
  • gebruikersonderzoeken
  • dealer communicatie
  • diepte interviews (ook t.b.v. marktonderzoek)
  • marktonderzoek begeleiding
  • faciliteren van workshops